Blue Train Bike Club Zaanstreek/Waterland
Alles over ons Italiëavontuur:
In 2011 is de vriendenploeg van 10 tm 17 september naar de Italiaanse Alpen geweest                 Hier alles over de voorbereidingen en per dag een link naar de verslagen op de weblog van het gevecht met het hooggebergte
aankondiging
Bewegende beelden van deze tocht zijn hier te vinden.
Italië 2011
route aankomstdag
route dag 1
route dag 2
route dag 3
route dag 4
route dag 5
route dag 6
bijeenkomst 3 december 2010
beklimming Stelvio
Route aankomstdag
profiel van dag 0 Op zaterdag 10 september vliegen we van Amsterdam naar Milaan. We gaan vervolgens naar Nembro waar we verblijven in Hotel Tenuta Colle Piajo
Op de aankomstdag fietsen we 36 km warm. Een rondje vanuit Nembro richting Gazzaniga waar de klim van de Passo di Ganda begint. Een klim van 10 km van 384 naar 1059 meter hoogte. Gemiddeld 6,8% en maximaal 9,1%. Na de klim dalen we weer af via Selvino naar ons hotel.
profiel Passo di Ganda

Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Aankomstdag
plattegrond dag 0
Dirk op Ganda
Route dag 1
profiel van dag 1 Op de eerste echte fietsdag van onze tocht, zondag 11 september vertrekken we uit Nembro en rijden dan via een klim (9 km van 415 naar 982 meter hoogte, gemiddeld 6,3% en maximaal 8,5%) naar Selvino naar de voet van de Passo San Marco. Bij 35 km is er een klein puistje dat overwonnen moet worden, maar bij 40 km begint de klim. Een klim van 18 km van 556 naar 1985 meter hoogte. Gemiddeld 7,9% en maximaal 11,0%. Na een lange afdaling rijden we dan door naar Chiavenna. In totaal is deze rit 130 km met ruim 2500 hoogtemeters. We overnachten in Hotel San Lorenzo
profiel klim Selvino profiel Passo San Marco

Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 1
plattegrond dag 1
Henk op San Marco
Route dag 2
profiel van dag 2 Op deze dag, maandag 12 september, rijden we van Chiavenna naar Bormio. Met deze rit rijden we voornamelijk in het hooggebergte. Het grootste deel van de rit fietsen we tussen de 1500 en 2000 meter hoogte in Zwitserland. De afstand bedraagt 130 km, een lange rit dus. Meteen na de start begint de beklimming van de passo del Maloja in Zwitserland. Een klim van 32 km van 325 naar 1815 meter hoogte. Gemiddeld 4,7%, maar er zitten kleine stukjes van boven de 10% tussen. We blijven dan op hoogte tot we bij 52 km geleidelijk aan de beklimming van de Passo del Bernina beginnen. Een gebied beroemd geworden om zijn naaimachines. Het is een klim van 20 km van 1721 naar 2328 meter hoogte. Gemiddeld 3,0% en maximaal 7,6%. Na een kleine afdaling, beginnen we aan de beklimming van de Passo Forcola di Livigno. Dit is een klim van 3,9 km van 2052 naar 2315 meter hoogte. Gemiddeld 6,7% en maximaal 12,7%. Op de top is de grens en rijden we Italië weer in. Na een afdaling beginnen we bij kilometer 87 aan de beklimming van de Passo d'Eira. Dit is een klim van 6,7 km van 1816 naar 2210 meter hoogte. Gemiddeld 5,9% en maximaal 9,5%. Na de afdaling zijn we op 97 km en beginnen we aan de volgende klim, namelijk de Passo di Foscagno. Dit is een klim van 4,7 km van 2021 naar 2291 meter hoogte, gemiddeld 5,7% en maximaal 10,5%. Tot slot dalen we dan af richting Bormio.
We overnachten in Hotel Baita dei Pini
profiel Passo del Maloja profiel Passo Bernina profiel Passo Forcola di Livigno profiel Passo d'Eira profiel Passo di Foacagno


Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 2
plattegrond dag 2
Richard op Bernina
5 tal
Gerard op d'Eira
Route dag 3
profiel van dag 3 Op deze dag, dinsdag 13 september, rijden we een rondje van Bormio naar Bormio en niet zomaar een rondje. Er staan ons 2 gigantische uitdagingen te wachten. De afstand bedraagt 111 km. Na de start is het een paar keer kleine stukjes stijgen en dalen. Per saldo dalen we af tot we 30 km hebben afgelegd. Dan staat een van de grootste uitdagingen van deze week voor ons: Een berg waarin een stuk zit van 6 km lang met een stijgingspercentage continu ruim boven de 10%, gemiddeld 12,4%. De totale klim is 12,5 km van 552 naar 1852 meter hoogte. Gemiddeld maar liefst 10,4% en maximaal 14,2%. Na een afdaling van 10 km rijden we daarna geleidelijk naar de volgende klim toe van de passo Gavia. Het is een klim van 17,5 km van 1250 naar 2621 meter hoogte. Gemiddeld 7,8% en maximaal 12,2%. Daarna dalen we weer af naar Bormio.
We overnachten wederom in Hotel Baita dei Pini
profiel Passo Mortirolo profiel Passo Gavia


Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 3
plattegrond dag 3
Erick op Mortirolo
Route dag 4
profiel van dag 4 Op woensdag 14 september, rijden we van Bormio naar Naudurns. Met deze rit rijden we over de derde hoogste pas van Europa. De afstand bedraagt 82,9 km, een relatief korte rit dus. Na de start in Bormio beginnen we onmiddellijk aan de klim. Een klim van 21,5 km van 1215 naar 2718 meter hoogte. Gemiddeld 7,0% en maximaal 12,1%, waarbij het venijn vooral in de laatste 2 km zit. Vervolgens dalen we via 48 haarspeldbochten af naar Prato. Liefhebbers kunnen dan hun fiets omkeren en nog eens naar de top van de Stelvio rijden. Gezien het feit dat de volgende dag de optionele, steile en hoge Gletscherstrasse op het programma staat, zullen waarschijnlijk de meesten kiezen om niet om te draaien. Vanaf Prato is het nog een relatief vlak stuk naar Naudurns.
We overnachten in Hotel Kreuzwirt
profiel Passo Stelvio vanuit Bormio profiel Passo Stelvio vanuit Prato




Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 4
plattegrond dag 4
Willem S op Stelvio
Route dag 5
profiel van dag 5 Op deze dag, donderdag 15 september, rijden we van Naudruns naar Sölden. We verlaten dus Italië en rijden via de hoge Passo Rombo Oostenrijk in. De afstand bedraagt 114,6 km. Maar niet iedereen hoeft deze afstand af te leggen. De beklimming van de loodzware Gletscherstrasse vlak voor Sölden is facultatief. Als men niet kiest voor dit steile heen- en weertje, dan scheelt dat ruim 26 km. De eerste 40 km zijn redelijk vlak, dan begint de klim van de Timmelsjoch. Een klim van 29 km van 695 naar 2491 meter hoogte. Gemiddeld 6,2% en maximaal 11,2%. De klim is vooral zwaar omdat hij zo lang is. Middenin zit een redelijk makkelijk stuk van 4 km. Na de top dalen we af in Oostenrijk en komen we langs de wintersportplaatsen Hochgurcl en Obergurgl, waar je 's winters enkele Bluetrainers op de latten of board kan vinden. Vlak voor Sölden moet iedereen beslissen of hij nog linksaf slaat naar de Pitztaler Jöchi. Een klim van 13,3 km van 1380 naar 2803 meter hoogte. Gemiddeld maar liefst 10,7% en maximaal 13,3%. Hier zullen dus alleen degenen aan beginnen die zich nog redelijk goed voelen. Deze klim bereikt een maximale hoogte die 45 meter hoger is dan die van de Stelvio. Het is geen doorgaande weg, dus er moet via dezelfde weg weer afgedaald worden.
We overnachten in Parkhotel Sölden
profiel Timmelsjoch profiel Gletscherstrasse


Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 5
plattegrond dag 5
Martin V op Gletscherstrasse
Route dag 6
profiel van dag 6 Op de laatste dag van onze tocht, op vrijdag 16 september, rijden we van Sölden naar Innsbruck. De afstand bedraagt 82 km. De eerste 30 km hebben we te maken met een lichte afdaling, dan begint de klim van de Kuhtai. Een klim van 17,5 km van 812 naar 2017 meter hoogte. Gemiddeld 6,9% en maximaal 14,5%. Dit maximum zit in de tweede helft, maar toch is de eerste helft het zwaarste stuk. Vanaf de top is het nog 30 km afdalen naar onze eindbestemming.
We overnachten in het Hilton Innsbruck

profiel Kuhtai


Het verhaal van deze dag vind je hier

Een diavoorstelling van deze dag vind je hier

Naar boven


Dag 6
plattegrond dag 6
Martin T op Kuhtai
Eerste bijeenkomst 3 december 2010
Daan Vandaag komen we voor het eerst bij elkaar om de plannen te bespreken voor onze tocht in Italië. Martin T. en Daan hebben de taak op zich genomen om een route uit te stippelen. Wijb heeft de kantine van Twinfilter beschikbaar gesteld voor deze bijeenkomst. Het blijkt dat de mannen een stevige route hebben neergezet met veel steile beklimmingen. Er is ook gezorgd voor prachtige documentatie, zodat iedereen op zijn gemak thuis nog even kan kijken wat hem te wachten staat. Later blijkt, als een aantal mensen ook daadwerkelijk nog eens goed naar de route hebben gekeken, dat men zich begint te melden met de mededeling dat dit te zwaar is. Martin Nu blijken de gecommuniceerde hoogtemeters niet te kloppen, maar evengoed is de tocht bijzonder zwaar. Martin en Daan gaan aan de slag om te kijken of hier iets aan te doen is en slechts enkele weken later komen ze met een mooi alternatief. Willem V. boekt alvast de heen- en terugreis. We vliegen heen op Milaan en terug vliegen we vanuit Innsbruck weer naar Amsterdam. Wijb en Dirk gaan aan de slag met het regelen van de hotels. Inmiddels hebben Ton en Johan de J. ook aangegeven weer bereid te zijn om mee te gaan als begeleiders. De tocht staat nu definitief ingepland van 10 september tot en met 17 september. De foto's van de bijeenkomst bij Twinfilter kun je hier vinden.

Naar boven


3 december 2010
Willem en Hans
Dirk