Blue Train Bike Club |
Zaanstreek/Waterland |
Alles over ons Italiëavontuur: |
|
Bewegende beelden van deze tocht zijn hier te vinden.
|
|
 |
Route aankomstdag |
Op zaterdag 10 september vliegen we van Amsterdam naar Milaan.
We gaan vervolgens naar Nembro waar we verblijven in Hotel Tenuta Colle Piajo
Op de aankomstdag fietsen we 36 km warm. Een rondje vanuit
Nembro richting Gazzaniga waar de klim van de Passo di Ganda
begint. Een
klim van 10 km van 384 naar 1059 meter hoogte. Gemiddeld 6,8%
en maximaal 9,1%.
Na de klim dalen we weer af via Selvino naar ons hotel.
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Aankomstdag |
 |
|
Route dag 1 |
Op de eerste echte fietsdag van onze tocht, zondag 11 september
vertrekken we uit Nembro
en rijden dan via een klim (9 km van 415 naar 982 meter hoogte,
gemiddeld 6,3% en maximaal 8,5%) naar Selvino
naar de voet
van de Passo San Marco. Bij 35 km is er een klein puistje dat
overwonnen moet worden, maar bij 40 km begint de klim. Een
klim van 18 km van 556 naar 1985 meter hoogte. Gemiddeld 7,9%
en maximaal 11,0%. Na een lange afdaling rijden we dan door
naar Chiavenna. In totaal is deze rit 130 km met ruim 2500
hoogtemeters.
We overnachten in Hotel San Lorenzo
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Dag 1 |
 |
|
Route dag 2 |
Op deze dag, maandag 12 september,
rijden we van Chiavenna naar Bormio. Met deze rit rijden we
voornamelijk in het hooggebergte. Het grootste deel van de rit
fietsen we tussen de 1500 en 2000 meter hoogte in Zwitserland.
De afstand bedraagt 130 km, een lange rit dus.
Meteen na de start begint de beklimming van de passo del
Maloja in Zwitserland. Een klim van
32 km van 325 naar 1815 meter hoogte. Gemiddeld 4,7%, maar er
zitten kleine stukjes van boven de 10% tussen.
We blijven dan op hoogte tot we bij 52 km geleidelijk aan
de beklimming van de Passo del Bernina beginnen. Een gebied
beroemd geworden om zijn naaimachines.
Het is een klim van
20 km van 1721 naar 2328 meter hoogte. Gemiddeld
3,0% en maximaal 7,6%. Na een kleine afdaling, beginnen we
aan de beklimming van de Passo Forcola di Livigno. Dit is een
klim van 3,9 km van 2052 naar 2315 meter hoogte. Gemiddeld
6,7% en maximaal 12,7%. Op de top is de grens en rijden we
Italië weer in. Na een afdaling beginnen we bij
kilometer 87 aan de beklimming van de
Passo d'Eira. Dit is een klim van
6,7 km van 1816 naar 2210 meter hoogte. Gemiddeld 5,9% en
maximaal 9,5%. Na de afdaling zijn we op 97 km en beginnen we
aan de volgende klim, namelijk de Passo di Foscagno.
Dit is een klim van 4,7 km van 2021 naar 2291 meter hoogte,
gemiddeld 5,7% en maximaal 10,5%. Tot slot dalen we dan af
richting Bormio.
We overnachten in Hotel Baita dei Pini
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
|
Route dag 3 |
Op deze dag, dinsdag 13 september,
rijden we een rondje van Bormio naar Bormio en niet zomaar
een rondje. Er staan ons 2 gigantische uitdagingen te wachten.
De afstand bedraagt 111 km.
Na de start is het een paar keer kleine stukjes stijgen en
dalen. Per saldo dalen we af tot we 30 km hebben afgelegd.
Dan staat een van de grootste uitdagingen van deze week voor
ons: Een berg waarin een stuk zit van 6 km lang met een
stijgingspercentage continu ruim boven de 10%, gemiddeld
12,4%. De totale klim
is 12,5 km van 552 naar 1852 meter hoogte. Gemiddeld maar
liefst 10,4% en maximaal 14,2%.
Na een afdaling van 10 km rijden we daarna geleidelijk naar
de volgende klim toe van de passo Gavia.
Het is een klim van
17,5 km van 1250 naar 2621 meter hoogte. Gemiddeld
7,8% en maximaal 12,2%. Daarna dalen we weer af naar Bormio.
We overnachten wederom in Hotel Baita dei Pini
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Dag 3 |
 |
|
Route dag 4 |
Op woensdag 14 september,
rijden we van Bormio naar Naudurns. Met deze rit rijden we
over de derde hoogste pas van Europa. De afstand bedraagt
82,9 km, een relatief korte rit dus. Na de start in Bormio
beginnen we onmiddellijk aan de klim.
Een klim van
21,5 km van 1215 naar 2718 meter hoogte. Gemiddeld 7,0% en
maximaal 12,1%, waarbij het venijn vooral in de laatste 2 km
zit.
Vervolgens dalen we via 48 haarspeldbochten af naar Prato.
Liefhebbers kunnen dan hun fiets omkeren en nog eens naar de
top van de Stelvio rijden. Gezien het feit dat de volgende
dag de optionele, steile en hoge Gletscherstrasse op het
programma staat,
zullen waarschijnlijk de meesten kiezen om niet om te draaien.
Vanaf Prato is het nog een relatief vlak stuk naar Naudurns.
We overnachten in Hotel Kreuzwirt
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Dag 4 |
 |
|
Route dag 5 |
Op deze dag, donderdag 15 september,
rijden we van Naudruns naar Sölden. We verlaten dus
Italië en rijden via de hoge Passo Rombo Oostenrijk in.
De afstand bedraagt 114,6 km. Maar niet iedereen hoeft deze
afstand af te leggen. De beklimming van de loodzware
Gletscherstrasse vlak voor Sölden is facultatief. Als men
niet kiest voor dit steile heen- en weertje, dan scheelt dat
ruim 26 km.
De eerste 40 km zijn redelijk vlak, dan begint de klim van de
Timmelsjoch. Een klim van
29 km van 695 naar 2491 meter hoogte. Gemiddeld 6,2% en
maximaal 11,2%. De klim is vooral zwaar omdat hij zo lang is.
Middenin zit een redelijk makkelijk stuk van 4 km. Na de top
dalen we af in Oostenrijk en komen we langs de
wintersportplaatsen Hochgurcl en Obergurgl, waar je 's winters
enkele Bluetrainers op de latten of board kan vinden.
Vlak voor Sölden moet iedereen beslissen of hij nog
linksaf slaat naar de Pitztaler Jöchi.
Een klim van
13,3 km van 1380 naar 2803 meter hoogte. Gemiddeld maar liefst
10,7% en maximaal 13,3%. Hier zullen dus alleen degenen aan
beginnen die zich nog redelijk goed voelen. Deze klim bereikt
een maximale hoogte die 45 meter hoger is dan die van de
Stelvio. Het is geen doorgaande weg, dus er moet via dezelfde
weg weer afgedaald worden.
We overnachten in Parkhotel Sölden
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Dag 5 |
 |
|
Route dag 6 |
Op de laatste dag van onze tocht, op vrijdag 16 september,
rijden we van Sölden naar Innsbruck. De afstand bedraagt
82 km. De eerste 30 km hebben we te maken met een lichte
afdaling, dan begint de klim van de Kuhtai. Een klim van
17,5 km van 812 naar 2017 meter hoogte. Gemiddeld 6,9% en
maximaal 14,5%. Dit maximum zit in de tweede helft, maar toch
is de eerste helft het zwaarste stuk. Vanaf de top is het nog
30 km afdalen naar onze eindbestemming.
We overnachten in het Hilton Innsbruck
Het verhaal van deze dag vind je hier
Een diavoorstelling van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Dag 6 |
 |
|
Eerste bijeenkomst 3 december 2010 |
Vandaag komen we voor het eerst bij elkaar om de plannen te
bespreken voor onze tocht in Italië. Martin T. en Daan
hebben de taak op zich genomen om een route uit te stippelen.
Wijb heeft de kantine van Twinfilter beschikbaar gesteld voor
deze bijeenkomst.
Het blijkt dat de mannen een stevige route hebben
neergezet met veel steile beklimmingen. Er is ook gezorgd voor
prachtige documentatie, zodat iedereen op zijn gemak thuis nog
even kan kijken wat hem te wachten staat.
Later blijkt, als een aantal mensen ook daadwerkelijk nog eens
goed naar de route hebben gekeken, dat men zich begint te
melden met de mededeling dat dit te zwaar is. Nu blijken de
gecommuniceerde hoogtemeters niet te kloppen, maar evengoed
is de tocht bijzonder zwaar. Martin en Daan gaan aan de slag
om te kijken of hier iets aan te doen is en slechts enkele
weken later komen ze met een mooi alternatief.
Willem V. boekt alvast de heen- en terugreis. We vliegen heen
op Milaan en terug vliegen we vanuit Innsbruck weer naar
Amsterdam. Wijb en Dirk gaan aan de slag met het regelen van
de hotels. Inmiddels hebben Ton en Johan de J. ook aangegeven
weer bereid te zijn om mee te gaan als begeleiders.
De tocht staat nu definitief ingepland van 10 september tot en
met 17 september.
De foto's van de bijeenkomst bij Twinfilter kun je hier vinden.
Naar boven
|
|
3 december 2010 |
 |
|