Blue Train Bike Club |
Zaanstreek/Waterland |
Alles over ons Dolomietenavontuur: |
|
Bewegende beelden van deze tocht zijn hier te vinden.
|
|
 |
Aankomstdag |
Op zaterdag 7 september vliegen we van Amsterdam naar
Innsbruck.
We gaan vervolgens naar Mittersill waar we verblijven in
Hotel Gasthof Hirschenwirt.
Daar we pas laat in de middag arriveren hebben we deze keer
geen opwarmronde, maar prepareren we ons gelijk voor de
volgende dag waar de zware Großglockner op het
programma staat.
In totaal fietsen we deze week 674 kilometer en
13.889 hoogtemeters.
De voorbeschouwing op radio Oostzaan kun je hier horen.
Het verhaal van deze dag vind je hier
Naar boven
|
|
Aankomstdag |
 |
|
Route dag 1 |
Op de eerste fietsdag van onze tocht, zondag 8 september
vertrekken we uit Mittersill richting Zell am See om daar
rechtsaf te slaan richting de Großglockner
Hochalpenstrasse. De eerste 40 kilometer zijn vlak, zodat we
ons eerst warm kunnen fietsen. Bij Fusch begint de klim.
Een klim van ruim 21 km van 805 naar 2571 meter hoogte.
Gemiddeld 8,3% en maximaal 11,9%. Vanaf kilometer 7 is het
flink aanpoten en schommelt het stijgingspercentage rond de
10%. In de lange afdaling moet ook regelmatig weer een stukje
omhoog gereden worden. Niet steil, maar toch. We rijden dan
door Heiligenblut en vlak voor Lienz zit nog een klein
pukkeltje. We overnachten in Lienz.
In totaal is deze rit 113 km met 2375 hoogtemeters.
We overnachten in Lienz in Gasthof Goldener Fisch
Het verhaal van deze dag vind je hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
|
Route dag 2 |
Op deze dag, maandag 9 september,
rijden we van Lienz naar La Villa in Italië.
Met deze rit kunnen we iets bijkomen van de eerste dag. We
rijden vanuit Lienz via het Drautal-fietspad Italië in.
Na het meertje Lago di Valdora slaan we links af richting onze
enige echte klim voor de dag: Passo Furcia. Hij start op ruim
op ruim 65 kilometer na de start. Een klim van
9 km van 1053 naar 1789 meter hoogte. Gemiddeld 8,1%, maar er
zit een kilometer (tussen 5 en 6 km) van 12% in.
Daarna volgt een afdaling van 12 kilometer.
Vanaf kilometer 90 rijden
we dan weer licht omhoog naar onze volgende standplaats La
Villa. Het aantal kilometers van deze dag is 106 kilometer en
er zijn 1723 hoogtemeters.
We overnachten in Hotel Ladinia
Het verhaal van deze dag vind je hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
|
Route dag 3 |
Op deze dag, dinsdag 10 september,
rijden we een rondje van La Villa naar La Villa en niet zomaar
een rondje. Er staat ons een aardige uitdaging te wachten.
De afstand bedraagt 115 km met in totaal 3627 hoogtemeters.
Na de start begint gelijk de klim van de Passo Gardena.
De klim
is 9,5 km van 1522 naar 2121 meter hoogte. Gemiddeld 6,2% en
maximaal 10%.
Na een korte afdaling rijden we naar
de volgende klim toe van de passo Sella.
Het is een korte klim van
5,5 km van 1871 naar 2211 meter hoogte. Gemiddeld
6,8% en maximaal 9,0%. Daarna dalen we weer af naar Canazei.
Dan begint de klim naar de Passo Fedaia. Een klim van 14
kilometer van 1440 meter naar 2057 meter hoogte. Gemiddeld
4,4%. Dit lijkt weinig, maar tussen de 7 en 11 kilometer is er
een stevig steil stuk. De maximale stijging is 9,8%. Op de top
arriveren we bij een groot meer: Lago di Fedaia.
Dan volgt een lange afdaling naar Selva di Cadore. Daar begint
de grootste uitdaging van deze dag: Passo Giau. Een klim van
10 kilometer van 1314 meter hoogte naar 2236 meter hoog.
Gemiddeld maar liefst 9,1% en maximaal 10,4.
Daarna volgt een
afdaling richting Pocol van 8,5 kilometer. We slaan dan links
af voor de laatste klim, de Passo Valparola. Een klim van
13 kilometer van 1490 meter naar 2192 meter hoogte. Gemiddeld
is de klim 5,4% en maximaal 8,3%, lang dus maar niet zwaar.
Tot slot dalen we weer af naar La Villa en is de ronde
compleet.
We overnachten wederom in Hotel Ladinia
Het verhaal van deze dag vind je
hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
|
Route dag 4 |
Woensdag 11 september rijden we naar ons volgende verblijf in
Calalzo di Cadore. Ook daar zullen we 2 nachten verblijven. De
route gaat via de bekende wintersportplaats Cortina d'Ampezzo.
De afstand bedraagt 103 km met in totaal 2359 hoogtemeters.
Na de start begint gelijk de klim van de Passo Valparola. De
dag er voor hebben we deze passo in omgekeerde richting
gedaan.
De klim is 13,5 km van 1390 naar 2193 meter hoogte. Gemiddeld
5,8% en maximaal 9,5%.
Na een lange afdaling van 18 kilometer zijn we in Cortina
d'Ampezzo en rijden we via Passo Tre Croci naar Lago di
Misurina. Passo Tre Croci is een klim van
8 km van 1230 naar 1809 meter hoogte. Gemiddeld
7,2% en maximaal 10,2%. Daarna dalen we een klein stukje af.
Bij Lago di Misurina wacht de
grootste uidaging van de dag: Tre Cime di Lavaredo.
Het is een korte klim van
7,5 km van 1756 naar 2349 meter hoogte. Gemiddeld
7,5% en maximaal 13,8%. Vooral de laatste 4 kilometer van deze
tolweg hebben
Mortirolo allure.
Dit is een doolopende weg, dus dalen we weer
af naar Lago di Misurina. Daarna dalen we verder af naar onze
volgende verblijfplaats.
We overnachten in Calalzo di Cadore in Hotel Ferrovia
Het verhaal van deze dag vind je
hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
|
Route dag 5 |
Donderdag 12 september blijven we in Calalzo di Cadore.
Vandaag staat een mooi rondje op het programma.
De afstand bedraagt 106 km met in totaal 2390 hoogtemeters.
Na de start begint na een korte aanloop de klim van de
Passo Ciampigotto.
De klim is 17 km van 740 naar 1779 meter hoogte. Gemiddeld
6,2% en maximaal 11,7%.
3 Kilometer na de top van de Sella Ciampigotto is de top van
de Sella di Razzo op
vrijwel dezelfde hoogte. Na een korte afdaling slaan we
rechtsaf en krijgen we een heel korte beklimming naar de top
van de Sella di Rioda op precies 1800 meter.
Dan krijgen we een prachtige afdaling richting Ampezzo,
waarbij we lang het meer Lago di Sauris komen. Vanaf het meer
moeten we door 5 lange tunnels om vervolgens in Ampezzo
rechtsaf te slaan en gaan we richting Passo della Mauria.
De klim is 9 km van 894 naar 1298 meter hoogte. Gemiddeld
4,4% en maximaal 9,3%. Geen woeste klim dus.
Tot slot dalen we weer af naar Calalzo di Cadore.
We overnachten wederom in Calalzo di Cadore in Hotel Ferrovia
Het verhaal van deze dag vind je hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
Dag 5 |
|
|
Route dag 6 |
Op de laatste dag van onze tocht, op vrijdag 13 september,
rijden we van Calalzo di Cadore naar Trevisio.
De afstand bedraagt
131 km met 1414 hoogtemeters.
De eerste 13 km zijn redelijk vlak en voert ons over een
fietspad, dan begint de klim van de
Forcella Cibiana. Een klim van een kleine
10 km van 774 naar 1536 meter hoogte. Gemiddeld 7,8% en
maximaal 10,3%. De eerste kilometer is gelijk stevig met een
stijging boven de 10%. Maar eenmaal boven dan hebben we de
laatste beklimming van deze week gehad.
Daarna is het alleen nog maar afdalen tot we uiteindelijk
bijna op zeeniveau in Trevisio arriveren.
Tijdens deze ruim 100 kilometer lange afdaling
verlaten we Parco Nazionale delle Dolomiti en rijden we
evenwijdig aan de snelweg naar Trevisio. Soms is het mogelijk
de drukte te vermijden, maar af en toe moeten we ook wat
drukkere wegen berijden.
Uiteindelijk bereiken we dan
midden in Trevisio onze eindbestemming.
We overnachten in Hotel Il Focolare
Op Zaterdag vliegen we vanaf Trevisio terug naar Amsterdam.
Het verhaal van deze dag vind je hier
Het verslag op radio Oostzaan kun je hier horen.
Naar boven
|
|
|